torsdag den 31. maj 2007

Refleksioner: mig og Mobil Web 2.0

I ”Mobile Web 2.0” af Ajit Jaokar og Tony Fish argumenteres der for, at ”contact is king” (s. 13). Det skyldes, af person til person-kommunikationen er drivkraften i mobil web 2.0.

Person-til-person kommunikationen er meget stærk i mit community – både via e-mails (både direkte og via en uformel postliste omkring fælles sejlture) og via sms og mobilsnak og snak på havnen. Det synes derfor ikke indlysende, at mobil web 2.0 har noget at byde på, som kan interessere mit community.

Om mobil web 2.0 siger forfatterne endvidere (s. 45), at der er fokus på brugerne som skabere og konsumenter af indhold skabt i inspirationens øjeblik og mobiltelefonen er genstanden, der gør det muligt at gå i spænd med den kollektive intelligens.

Men i mit community skaber folk ikke indhold endnu - de konsumerer, og de kontakter hinanden direkte. Men skabelsesprocessen kommer med tiden - med min metode.

Jaokar og Fish nævner også syv principper for mobil web 2.0 (s. 50):

- mobilskabt indhold vil ændre magtbalancen i medieverdenen

- ”Jeg er et tag”

- multisproglig mobil adgang bliver den kritiske faktor

- mobil web 2.0 vil drive den digitale konvergens frem

- Ajax er en afgørende kraft, mobil web 2.0 vil drive lokalt baserede services og mobil web 2.0 vil drive mobil søgning frem.

Min pointe
Alt sammen meget lovende. Pointen for mig er: I bedste fald bliver mobil web 2.0 en god videreudvikling af den nuværende mobilteknologi, måske endda med visse muligheder for mit community på sigt.

I værste fald går det med MW2.0 i mit community som med min egen brug af Word: Jeg bruger kun 10 % af programmets muligheder, fordi mit behov som ikke-sekretær stopper dér.

Min pointe er, at det gælder om at styre teknologifascinationen, og anrette den således, at der til enhver tid er et tidssvarende match mellem de konkrete brugere og virkemidlerne.

Ingen kommentarer: