torsdag den 31. maj 2007

Metoden

En introducerende blog fortæller om en konkret båd, dens venner og de fælles oplevelser på Whiskeys venner.

Responsen er positiv. Den bliver læst og kommenteret, når netværket mødes i havnen.

Ingen kommenterer på bloggen - en enkelt har refereret til bloggen i en e-mail. Der er også oprettet et forum for båden på www.groupcare.dk, men det virker overflødigt, da en uformel postliste via e-mail er ligeså effektiv.

Desuden spærrer Groupcare meget hyppigt adgangen for gratister. En meget frustrerende oplevelse, især for én, der er imod ”at sætte hæk omkring haven”.

Bloggen er et nyt medie i netværket. Det er naturligt at journalisten (mig) i netværket griber fat i bloggen.

Næste skridt er, at få de øvrige medlemmer til ”at blogge”. Det kræver involvering af i første omgang tre medlemmer, der vil sætte tre timer af hver uge til ”at blogge” - det vil sige både følge med i blogosfæren og selv skrive tekst. Disse medlemmer skal have hands-on træning og teknisk coaching undervejs i ”at blogge”.

To af medlemmer i netværket er it-hajer - men de har næppe tid til at blogge, og det tekniske er ikke nødvendigvis kriteriet, selvom de selvfølgelig også skal have buddet. Først og fremmest skal lysten til at anvende mediet aktivt og kontinuerligt være til stede.

Når der er bloggere nok (+60 personer) flyttes gastebørsen - stadig i blogformatet - over på eget webhotel og tilføjes faciliteten ”søg-og-find” (databasebaseret) - it-teknologien bag Svanesejlere er open-source såsom enten Drupal eller Django.

Ingen kommentarer: