torsdag den 14. juni 2007
Google Map - uovertruffen til en gastebørs
Der kunne f.eks. laves en Google Map over alle havne (ej gjort endnu, så vidt jeg kan se). Den ville hurtigt blive bedre end Den Danske Havnelods - helt i stil med, at Find Vej - jeg bruger aldrig andet nu! - er langt bedre end Krak. Fordi havnelodsen (som ellers er ok) ikke har mulighed for tilføjet info, relationsdannelser og brugergenereret indhold.
Ellers kan en gastebørs også inspireres af:
F.eks. Frappr - hvor alle kan følge med i, hvor de (gastebørs-tilmeldte) sejlere befinder sig lige nu.
Eller som, når man følger Galathea 3 på sin ekspedition.
Eller som på Community Walk.
Eller, eller, eller ...
Gastebørsen kan blive spækket med forskellig info, som kommer frem med få klik.
Til inspiration - Jesper Balslevs indlæg om, hvordan man dækker en event.
onsdag den 13. juni 2007
Trafikken på social web stiger - det er ikke kun et teenagerfænomen
"Sociale fællesskaber på nettet som dating.dk og arto.dk, har godt fat i købevillige og dedikerede teenagere. Selskabet bag de to sider, Freeway, rykkede i uge 22 op på FDIM's niendeplads over de mest besøgte medier med 800.000 unikke besøgende. Men målt på antal klik, så snupper selskabet en klar førsteplads, da Freeways hjemmesider genererede en kvart milliard sidevisninger mod eksempelvis tv2.dk's 30 millioner sidevisninger. (Jyllands-Posten)", skriver Computerworld.
Min kommentar: Trafikbegejstringen vil ingen ende tage. Her blandes børn og voksne gerne sammen som brugere. Vigtigst er tilsyneladende tallene i sig selv. Hvem der genererer dem, vides ikke præcist.
En international undersøgelse omtalt i Business Week 26. april 2007 viser, at trafikken af social web (flickr, youtube, wikipedia) er vokset med 10 % til nu 12 % inden for de sidste to år, ifølge Hitwise.
Igen véd vi ikke, hvem der står for den trafik. Men glædeligt er det da, at trafikken øges.
Mit ønske er, at det brede flow af brugere fra alle aldersgrupper og samfundslag vokser støt og roligt. Dermed banes der vej for services som Svanesejlere - når "folk" engang er blevet tilvænnet det "nye" medie social web 2.0.
tirsdag den 12. juni 2007
Mobiltelefoner med gps kræver tilvænning
Bag undersøgelsen står professor Jan Damsgaard fra Copenhagen Business School. Han og hans medforskere gav sidste år 40 telefoner og gps-modtagere til studerende og ansatte i to virksomheder. Forskerne troede, at det ville være rart for dem at vide, hvor de andre var, men folk brød sig ikke om at blive overvåget. Hedder det ifølge Ritzau/Politiken.
Spørgsmålet er så, om folk vil fravælge den ny teknologi?
Mit svar er nej. Dels fordi undersøgelsen baserer sig på brug i virksomheder, hvor man véd, at arbejdsgiveren har adgang til ens virtuelle informationer, hvis han vil. Dels fordi de private fordele ved mobil med gps i er for store. Tænk bare at vide, hvor vennerne er henne, og så kunne mødes med dem hurtigt og nemt i byen et sted.
Min tro er, at mobil med gps i vil øge offline-trenden, altså dét, at flere og flere vælger ikke at være "på" altid - simpelthen for at kunne nå at opleve noget, dér hvor de lige nu er.
Fravalg er altid muligt - fra at slukke mobilen over fravalg af uønskede kontaktpersoner til at lade mobilen ligge hjemme i natbordsskuffen.
Vi er stadig langt fra den dag, hvor hver baby får indskudt en chip med gps i under huden. Og dér skal vi heller ikke hen, vil de fleste givetvis mene.
For mig bekræfter undersøgelsen alene, at ny teknik kræver tilvænning.
Elevator-pitch på Svanesejlere 22. marts 2007
Elevator-pitch (5 min.) den 22. marts 2007, PUC.
Svanesejlere - en skipper- og gastebørs i .
Vores medlemmers behov
Skippere har overskud af tid og plads i deres båd - trods al anvendt omhu.
Gaster vil sejle, men mangler enten båd eller relevant tidspunkt.
Behov for at kunne dygtiggøre sig.
Idé
Et website, der matcher gaster og skippere gennem simpel forespørgsel på tid og sted – a la bilisternes pendler.net.
Bonusinfo om skippere og gaster – små video/lydklip á 1 minut på websitet.
Rating af alle efter antal match.
Udbytte
Mere tilfredse klubmedlemmer.
Fastholdelse af sejlerskoleeleverne.
Færre spildte ”gode sejlerdage”.
Nye sponsorindtægter.
Konkurrence
Eksisterende sejlerfora på nettet (men ingen rigtig effektive gastebørser).
Konklusion
Flere glade sejlere.
Mere liv i klubberne.
Større klubber.
Leif Sørensen - fotos
Leif på sommertogt til Rusland, piberygende i Woodstock.
Et hjem med billedkunst og violin.
Skægget og håret gror frit under sommertogtet - her i Woodstock, 2006, sommertogt.
Et møbel, Leif selv har restaureret.
Et hjem med keyboard.
Leif Sørensen, 61 år, persona/brugerprofil for Svanesejlere
Leif Sørensen, f. 1946. Fraskilt og single. Bor i en 2-værelses lejlighed i Vanløse (København). Hans datter er 34 år gammel og hedder Tanja. Børnebørnene hedder Freja og Caroline og er 7 og 5 år gamle ("pragtfulde tøser", nævner han). Leif har mobiltelefon, og ingen fastnettelefon. Han er på efterløn.
Uddannelse
bachelor i dansk fra Københavns Universitet. Derudover: Hf’er, merkonom i marketing samt handelsmedhjælper.
Job
(Det ældste nævnt først): Handelsmedhjælper på et engroskontor.
Tekstforfatter på Teknisk Forlag og forlaget Sabroe.
Konsulent i Letraset (ansvar for salg på hele Sjælland).
Marketingchef i den grafiske branche.
Selvstændig med egen lædervareforretning i seks år på Østerbrogade i København.
Restaurering af gamle møbler (autodidakt).
Hverdag
Leif sover til han vågner, typisk omkring kl. 9-10. Han drikker morgenkaffe og læser de budbragte gratisaviser. Så tænder han for Pc’en i stuen og bruger derpå det meste af dagen foran skærmen – enten er han i gang med at spille kort på et bridgeprogram eller også er han på nettet for at søge information (f.eks. om vejret) eller han skriver mails.
Frokosten kan han godt finde på at springe over. Men aftensmad tilbereder han og spiser hjemme - f.eks. en færdigret.
En god hverdag
Om foråret er han eksamensvagt i dagtimerne på et voksenuddannelsescenter på Frederiksberg for at tjene lidt ekstra til sit tre ugers sommertogt med båden.
2 eftermiddage om ugen træner han bridge (fysiske møder) med sin faste makker (Jens) gennem mange år, og 1 aften om ugen konkurrerer de mod andre bridgepar (ligeledes fysisk tilstedeværelse).
Leif og Jens er netop blevet nr. 2 en sådan aften, fremgår det af en liste på nettet. Præmien er en flaske vin til 30 kr. – spillene tager ca. 4 timer i alt.
Når Leif har vundet i bridge, er der tale om ”en god hverdag” – i hvert fald om vinteren.
Om sommeren sejler han, og dér er ”en god hverdag” lig med en sommerdag, hvor han er i sin sejlbåd (en Maxi 77 kaldet Woodstock) på havet.
At sejle er vigtigt
At sejle er både vigtigt og sjovt for Leif, fordi det er en fritidsaktivitet, der kombinerer natur og frihed med dét, at sætte sig et mål og nå det (komme sikkert i havn).
Der er også tryghed forbundet med at sejle, da han er en erfaren skipper, der har sejlet siden barndommen (hjemmebygget optimistjolle), og i øvrigt er lærer i sejlerskolen.
Mest sejler han i Øresund nær Svanemøllehavnen. Men hvert år tager han også et større sommertogt på ca. 3 uger udenlands med sin bådfæller.
I sommeren 2006 sejlede han f.eks. via Bornholm til Litauen og Polen med forskellige gaster samt med sin fætter (gymnasielærer) og en 3. fyr (folkeskolelærer), som deles ligeligt om båden. Det var en dejlig tur, som han siden skrev om i klubbladet Koøjet.
Sejladsen giver ham mulighed for at opleve nye lande og kulturforskelle – og så er det billigt at sejle, hvilket passer ham godt som efterlønner. Han lægger heller ikke skjul på, at han er glad for sine kvindelige gaster, som kan lave ordentlig mad. Til gengæld vasker han gerne op.
Medievaner
Leif bruger 3 timer dagligt på internet.
Især besøger han: Dansk Bridgeforbund, DMI, nyheder og sider med brugtbåde (det sidste fordi de overvejer at købe en større båd).
Derudover spiller han bridge på det amerikansk udviklede bridgeprogram Baron ca. 2 timer dagligt på sin pc.Han sms’er ikke meget i hverdagen, måske højst 10 minutter dagligt. Mest sms’er han, når han sejler udenlands og sender elektronisk nyt om status for togtet hjem til venner og familie.
Han har intet avisabonnement (det er for dyrt for ham), så han tager nyhederne fra nettet, gerne fra DR, og fra gratisaviserne 24timer og Dato samt fra de 2 lokalaviser i Vanløse. Han læser ikke så meget skønlitteratur, men dog af og til en klassiker.
Til gengæld læser han en hel del bridgelitteratur, f.eks. Dansk Bridge Forbunds ”Dansk Bridge”. Desuden læser han ”Koøjet” fra Frem.Han ser meget lidt TV, men sker det, er der tale om enten nyheder, en god film, kvindehåndbold eller landsholdsfodbold.
Men ellers synes han, at TV er spild af tid.Radio hører han næsten aldrig, selvom han da har en tuner i det hi-fi anlæg, der står ovenpå hans tv-apparat.
Samfundssyn
Af emner, der senest har givet ham noget at tænke over, er udlændingepolitikken, som han mener, er for restriktiv. Han kender f.eks. en fyr, der ikke kan få sin russiske kæreste her til landet. Af og til overvejer han at skrive et læserbrev – f.eks. har han engang skrevet et læserbrev om en morsom revy, og han overvejer også at skrive noget om sin holdning til lokale forhold i Vanløse.
Netværk
Hans netværk omfatter venner, familie, bridge og sejlklubben. F.eks. har han været i Berlin med familien i 2005 – og de mødes fortsat og ser tyske film engang imellem, f.eks. har de set ”De andres liv” i biografen, og også en anden tysk film hjemme på dvd.
Næste gang bliver det måske et andet land, han og familien vil sætte sig mere ind i kulturelt efter en fælles tur dertil.
Værdier
Leifs værdier er: at møde sine venner, børnebørn samt bridge & sejlads.
Rengøring i hjemmet samt gode gamle venner, man for sjældent har kontakt med, irriterer ham lejlighedsvis.
Han er født på Frederiksberg i et borgerligt miljø. Leif gik i folkeskole på Duevej. Han har en storesøster og en lillebror. Han vil ikke betegne sit barndomshjem som hverken særlig kunstnerisk eller bogligt, men forældrene havde realeksamen, og der var bøger i hjemmet.
Faderen havde i 50 år en lædervareforretning i først Rødovre, så Husum. Faderen tegnede og spillede klaver. Sidstnævnte hobby har Leif også – der står et keyboard i Leifs stue, og han kan spille jazzklaver/boogie.
Fremtid
Leif drømmer om at sælge sin andelsbolig og flytte ind i en lejebolig på Østerbro i en forening, hvor han har været skrevet op i 20 år. Salget vil måske give ham 5-600.000 kr. og for dem vil han rejse ud i verden i de næste ti år.
Sidst nyt: Woodstock er solgt og Leif er bådløs i juni. Han og de to bådkammerater har investeret i en ny og større båd, Carrie, en Ballad, som de henter i Stockholm 1. juli og sejler hjem.
Respons om behov
"Jeg er helt med på ideen og synes den er positiv. Normalt er det for mange gaster der gerne vil ombord - men det kan også være det modsatte. Jeg vil også gerne være social, og skelner ikke mellem Kvindelig Sejlklub etc. og Frem. Er med på ideen".
Frems webmaster Jens Stavnstrup svarer om gastebørsen:
"Ambitiøst projekt (fiktivt eller ej), men jeg tror nu ikke du har kundegrundlaget i orden - hvis du kan få 5 % af bådene i havnen er det flot. Og hvis det er tilfældet, så fungerer søgningen ikke, idet du skal matche mennesker over et stort tidsrum. I pendlernet er situationen lige modsat - du har mange kunder der skal rejse over et begrænset antal ruter i et kort tidsrum. Så der er sandsynligheden for match meget større. Et koncept med en opslagstavle vil sikkert passe bedre. søger .../Skipper søger ...".
Hun er 34 år og fra københavn - den typiske bloglæser
Hun læser 2-5 forskellige blogs og foretrækker at de handler om noget personligt.
Til daglig beskæftiger hun sig med IT og/eller kommunikation og hun har en længevarende uddannelse.
Læs pressemeddelelse og analyserapport på http://blogtjek.blogforum.dk/.
Læs Trine-Maria Kristensens blogindlæg om Blogtjek07.
Mine kommentarer er følgende:
Der var tilmeldt 493 blogs, og indsamlet 6339 besvarelser. Metoden er ikke uden problemer - dels er der flere eksempler på, at den samme blog er tilmeldt flere gange. Dels er det kun aktivt tilmeldte, der bedømmes - hvad så med alle de blogs, som ikke har tilmeldt sig?
Undersøgelsen kan ikke bruges videnskabeligt, men nok som et fingerpeg.
Det blogtjekket viser er, at det er muligt at oprette en blogsfære på relativt snæver geografi - i dette tilfælde på veluddannede, unge kvinder i København. Pudsigt nok minder den typiske bloglæser nemlig ikke så lidt om Trine-Maria Kristensens egen profil. Jeg vil tro, at hun har "spredt ordet" om blogtjekket i sit netværk/sin blogosfære, og derudfra har modtaget svar.
Det tyder godt for en gastebørs, at det er muligt at få en lokal blogosfære op at stå.